ایرنا- مدیر تولید ذوب مجتمع صنعتی فولاد اسفراین گفت: متخصصان این مجتمع بزرگترین بیس پلیت قالب‌های ریخته‌گری شمش‌های فولادی تکباری (کوکیل) ۹۵ تا ۱۱۰ تنی را برای نخستین بار در کشور ساختند.

 


خلیل اسداله زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بیس پلیت از جنس چدن خاکستری به وزن ۵۷ تن به روش ریخته گری در ماسه ساخته شده که پس از ماشین کاری و عملیات حرارتی به وزن نهایی ۵۲ می رسد.
وی افزود: این قطعه از ملحقات قالب‌های ریخته گری شمش های فولادی تکباری ( کوکیل) است که برای چیدمان راهگاه های نسوز در زیر کوکیل به منظور تولید شمش های سنگین و فوق سنگین ۹۵ تن و ۱۱۰ تن برای استفاده در تولید قطعات فوق سنگین مانند غلطک ها، روتور های نیروگاهی، شفت های بزرگ صنایع مختلف ، رینگ ها و لوله های جدار ضخیم فوق سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر تولید ذوب مجتمع صنعتی فولاد اسفراین گفت: با ساخت این قطعه نیاز کشور در ساخت بیس پلیت های قالب های ریخته ‌گری شمس تکباری به خارج از کشور رفع شد.
کوکیل یکی از انواع قالب‌هایی است که برای تولید شمش با سطح مقطع‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت این قالب‌ها امکان ساخت قالب فولادی با ابعاد و اشکال مختلف است.
مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت های زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۴۰ گونه فولاد آلیاژی را دارد. این مجتمع صنعتی به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فورج و ریخته گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی رفع نیازهای راهبردی صنایع کشور در بخش های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی سازی و ماشین سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.
ظرفیت اسمی تولید در این مجتمع صنعتی تا پیش از افتتاح طرح توسعه در فروردین ماه سال جاری ۸۰ هزار تن است که با افتتاح طرح توسعه این مجتمع صنعتی در ۱۲فروردین ۱۴۰۰با دستور ویدئو کنفرانس رییس جمهوری ظرفیت اسمی تولید در این واحد صنعتی به ۱۲۰ هزار تن افزایش یافت.
برای اجرای طرح توسعه مجتمع فولاد اسفراین در خراسان شمالی در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۹۴ میلیون یورو و ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که به دلیل برخورداری از  ۲ مجتمع بزرگ و مهم صنعتی فولاد و لوله گستر، قطب صنایع بزرگ استان خراسان شمالی محسوب می شود