واحد کنترل کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین ، از سه زیر مجموعه ، کنترل کیفیت موادواقلام ورودی، کنترل کیفیت ذوب و کنترل کیفیت آهنگری می باشد .اکثر پرسنل این واحد دارای مدارک معتبربرای بازرسی های مورد نیاز به صورت کاملأ تخصصی بوده و برخی از ایشان حسب نیاز به دوره های تکمیلی خارج از کشور اعزام شده اند .این واحد با در اختیار داشتن مدرن ترین و بروز ترین تجهیزات تست و بازرسی ، تست محصولات را در مراحل مختلف انجام داده و ارسال محصولات به مشتری ، مطابق تایید نهایی این واحد انجام می پذیرد.

مراحل کنترل کیفیت در مجتمع صنعتی اسفراین:

کنترل و بارزسی مواد ورودی به واحد ذوب

مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات شرکت پیش از ورود به پروسه تولید محصول توسط واحد کنترل کیفیت مورد بررسی های تخصصی قرار می گیرند.
این واحد از کلیه مواد ، فروآلیاژها،افزودنی ها ، کوکیل ها  ومتعلقات آن بر حسب نیاز نمونه برداری کرده و به واحد آزمایشگاه ارسال می نماید .پس از دریافت نتایج و تطبیق با معیارها و استاندارد ها ، مواد ورودی تعیین وضعیت می گردند .

تست رادیواکتیو توسط دستگاه تست رادیو اکتیو در مرحله ورود قراضه ها ومواد اولیه کارگاه ذوب انجام پذیرفته وبرای مشخص کردن وجداسازی قراضه های آلوده به مواد رادیواکتیو به کار می رود.
پس از انجام تمام تست های اولیه ،در صورت تایید کیفیت این مواد اولیه در جهت تبدیل به محصول مورد نظر با دستورالعمل مشخص شده توسط واحد مهندسی، ذوب شده و به شمش و یا قطعات ریخته گری تبدیل می شوند.

کنترل و بارزسی شمش ها و قطعات ریختگی

پس از تولید شمش یا قطعات ریخته گری مجددا واحد کنترل کیفیت وارد عمل می شود،در این مرحله شمش ها و قطعات ریخته گری  تولید شده تحت آزمون های استاندارد قرار می گیرند تا کیفیت آن ها جهت تبدیل به محصول مورد نظر مورد آزمایش قرار گیرد.
آزمون های کیفیت برای شمش ها متفاوت از قطعات ریخته گری می باشد. از جمله تست های انجام شده بر روی شمش ها می توان به تست آنالیز کیفیت سطحی،اولتراسونیک و تست سرتغذیه اشاره نمود. همچنین از تست های انجام شده بر روی قطعات ریخته گری می توان به این موارد اشاره نمود:
تست ابعادی،تست کیفیت سطحی،تست آنالیز با دستگاه کوانتومتر،تست اولتراسونیک و… .

بر اساس نتایج حاصل از این مرحله در مورد ادامه روند تولید تصمیم گیری انجام می شود.

کنترل و بارزسی محصولات

کنترل کیفیت در مرحله آماده شدن محصولات نیمه ساخته و نهایی نیز ادامه  میابد،از جمله اقداماتی که جهت بازرسی محصولات نیمه ساخته و نهایی در واحد کنترل کیفیت به انجام می رسد عبارتند از  :

تست و کنترل ابعادی :

کنترل ابعادی بسته به روش و مراحل ساخت محصولات ، ممکن است در مراحل متعددی نیاز باشد که مواردی مثل انحراف ابعادی قطعات ، اعوجاج ، عدم تقارن ،تابیدگی  و … بررسی می شوند این کنترل صددرصد محصولات را شامل شده و با دقت بسیار بالا توسط پرسنل و با استفاده از تجهیزات مدرن کنترل ابعادی صورت می پذیرد.

تست قطعات با دستگاه آلتراسونیک :

 واحد کنترل کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین ، مجهز به مدلهای متعددی از دستگاه های آلتراسونیک از برندهای معتبر و با تکنولوژی روز دنیا بوده وپرسنل مجرب این واحد با اخذ مدارک معتبر وبین المللی جهت تست التراسونیک با بالاترین دقت به انجام این آزمون می پردازند .تست ها ،با توجه به امواج منتشر شده توسط دستگاه التراسونیک و پروپ های مناسب آن انجام می شوند . تحلیل ویژگیهای امواج مشاهده شده برروی صفحه دستگاه بیانگر وضعیت درونی و نوع و محل عیوب احتمالی در تمامی حجم محصولات می باشد که  با دقت قابل ملاحظه ای صورت می گیرد. پس ازتحلیل و کارشناسی نوع عیوب احتمالی ، در مقایسه با استانداردهای معتبر بین المللی محصولات تعیین وضعیت میشوند.

تست ذرات مغناطیس

برای تست مغناطیسی محصولات ، از دو روش پودر آهن فلورسنت و پودر آهن قرمز می توان بهره برد .از این روش می توان برای یافتن عیوب سطحی و یا نزدیک به سطح در قطعات فرومغناطیسی استفاده نمود. در این تکنیک تمام یا بخشی از قطعه مغناطیس شده و فلوی مغناطیسی از داخل قطعه عبور داده می شود. هر گاه عیبی در سطح یا نزدیکی سطح قطعه وجود داشته باشد باعث نشت فلوی مغناطیسی در قطعه می گردد که با پاشیدن ذرات ریز فرومغناطیسی بر روی سطح قطعه می توان ترک را زیر نور ماوراء بنفش مشاهده نمود.

این تست از دقت فوق العاده ای برخوردار می باشد .به طوریکه خراش های مکانیکی بسیار جزئی نیز در این روش توسط دستگاه یوک مغناطیسی به وضوح قابل شناسایی می باشند .

  تست مایع نافذ

یکی از روشهای آزمایش غیر مخرب است که برای آشکارسازی عیوب سطحی استفاده می شود ، این آزمون نیز توسط افراد مجرب و آموزش دیده در واحد کنترل کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین به کار برده می شود.

 آزمایش سختی سنجی

سختی سنجی به طور گسترده ای برای بازرسی و کنترل محصولات مجتمع به  کار برده می شود.عملیات حرارتی یا کار گرم روی فلز معمولا به تغییر سختی و خواص مکانیکی منجر می شود. سختی سنجی وسیله ی سریع وساده برای بازرسی وکنترل سختی و خواص مکانیکی محصولات می باشد. تست های مربوط به سختی سنجی در واحد کنترل کیفیت آهنگری ، توسط چندین دستگاه بسیار مجهزبه صورت پرتابل و ثابت قابل انجام می باشند. پس از بررسی میزان سختی و مقایسه آن با استاندارد های تعریف شده محصولات تایید ویا به ایستگاه بعد ارسال می شوند .

    

آنالیز محصول 

آنالیز محصول در خط تولید و حسب نیاز توسط دستگاه های کوانتومتر پرتابل در مراحل مختلف عملیات تولیدی بر روی قطعات انجام  شده و با آنالیز پاتیل و استانداردهای مرتبط تطبیق داده می شوند.

گواهینامه کیفیت 

پرسنل بخش صدور گواهینامه پس از بررسی و انطباق کلیه نتایج مربوط به تست ها و نتایج آزمایشگاهی ، نسبت به صدور گواهینامه کیفیت بر اساس استاندارد EN10204 اقدام می نمایند ، این گواهینامه ها حسب نیاز مشتری می تواند در دو وضعیت 1 – درج نتایج تست و بازرسی و وضعیت 2 –  درج محدوده استاندارد صادر گردد .

این گواهینامه ها برای ایجاد ضریب اطمینان بالا و جلوگیری از تکثیر غیر مجاز با نصب یک هولوگرام مزین به آرم و عنوان شرکت اعتبار یافته و نسخ فاقد هولوگرام و یا کپی گواهینامه معتبر نمی باشند